Inicio VRIJE TIJD Wandelingen Sierra de la Carrasca vanuit Vall d’Ebo

Sierra de la Carrasca vanuit Vall d’Ebo

8 minuto leer
1,459

De Sierra de la Carrasca scheidt Vall d’Ebo in het noorden van de Vall de Laguar in het zuiden. Het is een bergketen die helaas weinig begroeid is, de bomen zijn er schaars, maar vanaf die hoogte heeft men wel mooie uitzichten, vooral op de Barranco de l’Infern.

Om deze tocht te maken moeten we wel oplettend zijn, want er zijn geen officiële aanwijzingen en de meeste paden worden aangeduid door steenhoopjes. Bovendien is de ondergrond vaak moeilijk en is de tocht vrij lang, namelijk zes uur heen en weer voor een afstand van iets meer dan veertien kilometer en met een totaal niveauverschil van 750 meter.

We beginnen de tocht in het dorpje Vall d’Ebo. De gemakkelijkste weg hier naar toe is langs Pego. Vanuit Orba is de weg aangeduid net voordat we Pego inrijden, vanuit Ondara moeten we Pego doorrijden. Er is nog een andere mogelijkheid, namelijk de weg naar Castell de Castells en dan naar Petracos. Deze weg blijven we volgen tot in Vall d’Ebo.

Onze tocht beginnen we bij de brug Pont de la Cova, de brug over de rivier Girona van de rijweg CV-712 bij het dorp, waar de barrancos van Benissit en Cocons samenkomen. Hier is plaats voor enkele auto’s en staan er enkele informatieborden met wandelingen in de streek en de bestijging naar Avencó. De bestijging van de Sierra de la Carrasca staat niet aangeduid, maar die begint met de route te volgen naar de Avencó.

Vanaf de brug Pont de la Cova verlaten we de CV-712 en lopen we naar boven langs de Carrer del Calvari. Er is een kruising, maar de cipressen wijzen ons de weg. Na 700 meter en net voordat we een kleine kapel bereiken, nemen we een weg naar rechts en volgen enkele meter de barranco. Daarna stijgen we langs een pad langs de andere kant van de bedding. We komen dan op een weg die af en toe door paden verkort wordt en die ons bij de Corral del Roig brengt. De juiste weg wordt aangewezen door steenhoopjes, dus is het wel goed opletten.

Na een weinig vermoeiende klim en een binnenpaadje over een oud terras met olijfbomen, komen we op de weg van de corral del Roig. We passeren een autowrak en 300 meter verder zien we rechts het pad dat omhoog loopt, aangeduid met enkele steenhoopjes. We kunnen hier eventueel ook komen over de geasfalteerde weg van Pla de la Corona, dus vanuit Pla de Petracos. Het is de weg die we aangeduid zien op het informatiebord aan de rand van het dorp naar de Avencó.

Vanaf hier wordt het wellicht een beetje gecompliceerder. Het pad stijgt in diagonaal in oostelijke richting langs de schaduwkant van de berg en loopt de barranco de Sastre in. Na een pad in zigzag door de barranco komen we op de hoogte van de berg, dicht bij de heuvel van Morall. Vanaf hier hebben we al een mooi uitzicht op de barranco de l’Infern, Vall de Laguar, de Cavall Vert en de omgeving rond de route PR-CV-147, maar vanuit een andere optiek.

Na een uur bereiken we de Avencó, een verticale grot langs de oostkant van de berg en kijken we neer op de barranco de l’Infern. Er zijn drie ingangen tot deze grot, die alleen maar toegankelijk is met touwen. Het loont dus niet de moeite om die 100 meter af te dalen en een blik te werpen in die ‘put’, want het is steil en we moeten daarna terug naar boven.

Naar de hoogste toppen van de Carrasca vanaf  de heuvel van Morrall is relatief eenvoudig. We hoeven maar de hoogte te volgen in zuidwestelijke richting. Het voornaamste pad is aangeduid met steenhoopjes. Wie toch even verkeerd stapt, heeft evenmin problemen, want het is altijd heel overzichtelijk en we moeten altijd dezelfde richting aanhouden, zonder af te dalen, tot op het hoogste punt.

Het zijn in feite een aantal heuvels, waarvan twee boven de andere uitsteken: de Penya dels Hedrerets en de Penya Blanca de la Mallada de la Figuera. Dicht bij die tweede, langs de zonnekant, ligt de ruïne van een sneeuwput. Vanaf de top zien we ook de Vall de Laguar mooi liggen.

Om terug te keren volgen we dezelfde weg. Maar er is ook een pad dat aansluit bij de weg naar Juvees de Dalt in Vall de Laguar en hier passeert de lange wandelroute PR-CV-147, zodat men de tocht langer kan maken en via deze aangeduide wandeling kan terugkeren.

Cargue Artículos Más Relacionados
Cargue Más En Wandelingen
Comentarios cerrados

Mira además

Wandeling langs de flank van de Lloma Llarga

De Lloma Llarga (lange heuvel) verdient die naam. Wie over de N-332 van Calp naar Benissa …