Inicio Home Naar de kasteelruïne van Orba

Naar de kasteelruïne van Orba

4 minuto leer
2,015

We spreken wel over een kasteelruïne, maar het weinige dat nog overeind bleef van dit kleine kasteel, stortte in tijdens een aardbeving dit jaar. Maar het belangrijkste is de tocht en die beginnen we op de Plaza de España in Orba, een dorp in het gewest Marina Alta, niet ver van Denia. Op de Plaza staat een informatiebord met diverse routes in de streek en de route die wij gaan lopen is de SL-CV 92, die ook (in het Spaans) beschreven staat op de website van de gemeente Orba.

We verlaten het dorp langs de calle del Bonaire, passeren het gemeentehuis en  draaien naar links door de calle de Xopena, die we volgen om de rijweg CV-715 over te steken en onze weg te vervolgen aan de overzijde. Na 200 meter voorbij de rijweg verlaten we deze weg en nemen links een pad naar de bron Font de Xopena, waar ook de route van de bronnen, eveneens vanuit Orba, komt.

Wat verder staat een paal met wegwijzers die het begin van de rondweg aanduidt. We kunnen naar de ruïne langs de twee kanten, maar wij doen het langs de Portet de Murla. We lopen hier naar rechts en beginnen te stijgen, tot op de Portet de Murla.

Nu komt het steilste stuk, langs de westkant van de heuvel Puig d’Orba. Het pad is aangeduid met markeringen en steenhoopjes en maakt een kleine bocht langs de zonnekant, maar het is ook mogelijk om meteen de flank op te lopen, tot bij de povere ruïnes van het castellet, omgeven door de steenhopen die het verval heeft achtergelaten. Er wordt wel gewerkt aan een kleine opruiming.. Men heeft een mooi uitzicht over de streek, het dorp Orba, de bergketens van Cavall en Segaria in het noorden. In het oosten zien we de Seguili, in het westen de Sierra del Peyon of  Caballo Verde en in het zuiden de Carrascal de Parcent. We dalen nu af in zuidelijke richting, over oude landbouwterrassen. In het begin is het pad niet zo duidelijk, maar dat wordt snel beter. We draaien naar het oosten en daarna naar het noorden om langs de schaduwkant van de berg te komen. Het pad eindigt op een bosweg, die we naar links oplopen. Daarna zien we rechts een pad, aangeduid met een steenhoopje en een wegwijzer van de route van de bronnen. We dalen af langs dat pad tot op de kruising waar we passeerden en langs de bron van Xopena komen we weer in Orba.

Cargue Artículos Más Relacionados
Cargue Más En Home
Comentarios cerrados

Mira además

CIRCARTE weer van start

Het jaarlijkse festival CIRCARTE begint dit jaar op dinsdag 12 oktober met een optreden va…