Inicio VRIJE TIJD Wandelingen Wandeling Montnegre – Stuwmeer van Tibi – Escobella

Wandeling Montnegre – Stuwmeer van Tibi – Escobella

6 minuto leer
2,218

Afstand: 12,8 kilometer
Tijd: vijf uur
Moeilijkheid: gemiddeld zwaar

We beginnen in het gehucht Montnegre dat behoort tot Jijona (Xixona in het Valenciaans) en dat we bereiken langs Mutxamel, Tibi of Jijona langs de oude rijweg van Mutxamel naar Tibi, de rijwegen CV-810 en CV-819. Vanuit Mutxamel is dit de zogenaamde ‘camino del Valle del Sol’ die de urbanisatie Llofria passeert en min of meer de bedding van de rivier Montnegre volgt.

De eigenlijke tocht beginnen we dicht bij de brug van Nuestra Señora del Carmen of Pont de Dalt in Montnegre. We volgen de weg van Mutxamel naar Tibi ongeveer een halve kilometer en lopen dan naar links, net voordat we de casa de Silim bereiken, over de weg van het stuwmeer. Er zijn twee wegen dicht bij elkaar, wij nemen de tweede.

We lopen over een landweg en blijven de hoofdweg volgen, alle zijwegen negerend. Na enkele kilometers bereiken we het stuwmeer via een brug aan onze rechterkant. Voordat we een bezoek brengen aan het meer kunnen we aan de andere kant van de bedding een blik werpen op de nu droge bron die hier in 1795 werd aangelegd door de arbeiders van het stuwmeer, naast de ruïnes van hun huis en een wasplaats. De brug over de rivier Montnegre bevat ook een gedenksteen aan koning Carlos IV als promotor van deze brug.

We keren dan terug naar de toegang van het meer en passeren de kapel van de Divina Pastora uit 1786. We nemen dan het smalle pad tot aan de basis van de stuwdam, een werk van de ingenieur Juan Bautista Antonelli, in 1580 gebouwd op last van koning Felipe II maar pas afgewerkt in 1594. De dam is 40 meter hoog en 65 meter lang, gebouwd in de smalle rotsengte tussen La Cresta en de Mos del Bou. Onderaan zien we nog de afloop.

Wie geen hoogtevrees heeft kan langs de in de rotsen uitgehakte treden naar boven. Maar vertrouw niet op de metalen stangen die hier werden aangebracht. Het is heel steil.

Eenmaal op de dam zijn we hier zonder bescherming, dus voorzichtig!

We lopen naar de andere kant van de dam over een  kleine brug en we zijn nu op een pad dat langs de ruïne van het oude wachthuis loopt en afdaalt tot op de geasfalteerde weg, die we oversteken en een landweg nemen naar de andere kant.

Wie hoogtevrees heeft of moeilijkheden met de steile trappen kan langs deze kant zonder problemen tot op de stuwdam komen.

Wij vervolgen onze weg over deze camino de la Escobella waar we bij twee splitsingen steeds links aanhouden en zo bereiken we de Alto de la Escobella. Vanaf deze top hebben we een mooi uitzicht over Los Ventós, de Maigmó, de Penya Migjorn, de Cabeçó en de vlakte van Alicante. We dalen de Escobella af langs de zuidkant, vrij steil, en komen op een pad dat we naar links volgen, tot op de Pla del Totxar. Het pad brengt ons op de camino de la Sendera, waar we weer naar links lopen. Deze weg volgen we ongeveer 500 meter tot bij een paal met de aanduiding van de wandelroute PR-CV 282. De afslag daalt af naar een bedding en wat verder splitst de weg zich. Maar beide paden brengen ons bij de Montnegre, al is het langs links het kortste stuk. We komen dan dicht bij de Pont de Dalt, waar we deze route begonnen.

Cargue Artículos Más Relacionados
Cargue Más En Wandelingen
Comentarios cerrados

Mira además

Wandeling langs de flank van de Lloma Llarga

De Lloma Llarga (lange heuvel) verdient die naam. Wie over de N-332 van Calp naar Benissa …